نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه در کابل راه اندازی شد

Panah_moph
یکشنبه ۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۱۵:۳۲
نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه در کابل راه اندازی شد

وزارت صحت‌عامۀ جمهوری اسلامی افغانستان امروزنخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه را، در تالار این وزارت راه اندازی کرد.
این سمپوزیم به هدف معیاری ساختن خدمات تشخیص و تداوی سرطان سینه، با اشتراک متخصصان (داخلی و خارجی) و شماری داکتران از تمام ولایات کشور راه اندازی گردید.
در این سمپوزیم متخصصان بخش‌های مربوطه داشته‌های شان را در پیوند به تداوی و چگونگی مبارزه با این بیماری در کشور ارایه می‌کنند.
داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضۀخدمات صحی وزارت صحت‌عامه، راه اندازی این سمپوزیم را برای بلند بردن سطح آگاهی مردم و کاهش مرگ و میر ناشی از امراض سرطان سینه در کشور مهم عنوان نموده گفت:« عدم آگاهی مردم از علایم سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و اشتباهات در تشخیص این امراض از جمله عوامل عمدۀ پیشرفت امراض سرطان می‌باشند.»
معین عرضۀ خدمات وزارت صحت عامه، سرطان را دومین علت مرگ و میر در جهان عنوان نموده، می‌گوید: سرطان بعد از امراض قلبی، دومین علت مرگ و میر در جهان است. در سال 2018 میلادی، بیش از 18 ملیون انسان به سرطان‌های گوناگون مبتلا گردیدند، که در این میان 10 ملیون آن جان‌های خود را از دست

نخستین سمپوزیم ملی سرطان سینه در کابل راه اندازی شد

داده اند.»
هم‌چنان معین عرضۀ خدمات صحی تأکید نمود: در افغانستان 30 الی 40 هزار افغان، به امراض سرطانی مبتلا استند، که تنها در سال 2018 میلادی، ما شاهد 20 هزار واقعات جدید سرطان در کشور بودیم، که با تأسف بیش از 15 هزار آن، جان های شان را از دست داده اند.
شایع ترین نوع سرطان در افغانستان، سرطان معده، روده، جوف دهن و پروستات در مردان بوده و در زنان سرطان سینه میباشد. در سال 2018 میلادی بیش از 3000 خانم به سرطان سینه مصاب گردیده و بیش از 1700 آنان، جان‌شان را از دست داده اند.
از سوی هم بانو شینکی کروخیل نمایندۀ مردم در پارلمان، که خود او در گذشته مبتلا به سرطان سینه بود، تشخیص زود هنگام سرطان سینه را مبنی بر تداوی این بیمار بسیار مهم دانست و گفت که راه اندازی این چنین برنامه ها در جهت بلند بردن آگاهی مردم در پیوند به علایم و کاهش این بیماری مؤثر است.
قابل یاد آوری است که وزارت صحت عامه برای تشخیص و تداوی امراض سرطان در کشور، بخش های تشخیص و تداوی امراض سرطانی را در شفاخانه های جمهوریت، استقلال، صحت طفل اندارگاندی و نیز مرکزهستوپتالوژی (تشخیص امراض سرطانی) را در لابراتوارهای مرکزی کابل ایجاد نموده است. هم‌چنان این وزارت در نظردارد تا دو باب مرکز صحی تشخیص و تداوی امراض سرطانی را با ظرفیت 10 بستر در ولایت‌های هرات و بلخ در سال جاری ایجاد نماید.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۴۰
Background image

مولوی عبدالولی حقانی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، با رییسان صحت‌عامه ولایت های بامیان، غزنی و دایکندی از طریق ویدیوکنفرانس صحبت نمود.

در این نشست که رییسان مرکزی وزارت صحت‌عامه نیز حضور داشتند، رییسان صحت‌عامه ولایت های متذکره مشکلات صحی و پیشنهادات ادارات خود را با رهبری وزارت صحت‌عامه شریک نموده و خواهان رسیده گی به. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹ - ۱۵:۳۳
Background image

کلینیک‌های صحی سیار انجمن رهنمای خانواده‌ افغان در ولایت بلخ افتتاح گردید

مولوی شیخ میر صدام معاون و سرپرست ریاست صحت‌عامه‌ ولایت بلخ از موسسه‌ی افگاه به خاطر ایجاد و حمایت این کلینیک‌ها ابراز امتنان نموده افزود، این کلینیک‌های صحی سیار محلات مهاجرنشین و. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۹ - ۱۴:۴
Background image

وزارت صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان در نشستی با شعار "صحت من حق من " از روز جهانی صحت گرامی داشت به عمل آورد

هدف بزرگداشت از این روز، افزایش آگاهی عامه، دسترسی بیماران به خدمات صحی، دستاوردهای حوزه صحی و به اشتراک گذاری اطلاعات در این زمینه می‌باشد.

محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه، عرضه. . .

BACK TO NEWS