کمپاین سراسري واکسین پولیو در کشور آغاز گردید

Panah_moph
دوشنبه ۱۴۰۰/۱/۹ - ۱۴:۵۶
کمپاین سراسري واکسین پولیو در کشور آغاز گردید

وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان در همکاری با اداره یونیسف و سازمان صحی جهان امروز کمپاین ملی سرتاسری واکسین پولیو را در سال ۱۴۰۰ راه اندازی نمود. قرار است در این کمپاین 9.6 میلیون اطفال زیر سن 5 سال واکسین شوند و نیز برای اطفال شش ماهه الی ۵۹ ماهه ویتامین A داده خواهد شد.

داکتر وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه هدف از راه اندازی این کمپاین را محو ویروس پولیو در کشور عنوان کرده گفت:" با آنکه تلاش‌ها برای محو پولیو به شدت ادامه دارد؛ اما ممانعت‌ها بر تطبیق خانه به خانه واکسین پولیو از سوی مخالفان در برخی مناطق کشور سبب خلای معافیتی در نزد اطفال در برابر ویروس پولیو شده است."

سرپرست وزارت صحت عامه از ممانعت تطبیق واکسین پولیو در برخی نقاط کشور از سوی گروه مخالفان ابراز نگرانی نموده تصریح کرد: در هر دور کمپاین حدود سه میلیون طفل از گرفتن واکسین پولیو محروم گردیده اند که این امر باعث افزایش واقعات پولیو در کشور شده است.

داکتر مجروح وزارت صحت عامه را یک نهاد بی طرف و غیر سیاسی خوانده و از گروه مخالفان خواست تا در روند تطبیق واکسین پولیو این وزارت را همکاری نموده و اطفالی که از سبب ممانعت آنان از واکسین پولیو بازمانده اند اجازه دهند تا آنان واکسین شوند.

هم‌چنان داکتر مجروح از شیوع نوع دوم ویروس پولیو از پاکستان به این کشور در هنگام بحران ویروس کرونا یاد آوری نمود اضافه کرد که در جریان سال گذشته 310 نوع جدید ویروس پولیو و 56 نوع اول این ویروس گزارش شده و نیز در سال جاری 1 واقعه نوع اول و 23 واقعه نوع دوم آن به ثبت رسیده است.

سرپرست وزارت صحت عامه با اشاره بر چالش های موجود در بخش پولیو گفت که اخیرا با حمایت مقام عالی ریاست جمهوری میزان هماهنگی میان سازمان صحی جهان و یونیسف در راستای حسابدهی متقابل بوجود آمده است و نیز تلاش ها برای تقویت این هماهنگی جریان دارد.

او همچنان تاکید نمود که کوچکترین غفلت در برابر واکسین پولیو سبب فلج کودکان و نسل آینده کشور می گردد و والدین، جامعه مدنی، رسانه ها و دیگر نهادهای ذیربط مسوولیت دارند تا سکتور صحت را در راستای آگاهی عامه همکاری نمایند.

در عین حال داکتر داوید لای، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان در این مراسم گفت : واکسین های حیاتی و دیگر خدمات اساسی صحی به اطفال، یگانه راه توقف پولیو و شیوع امراض دیگر می باشد. تمام طرف های دخیل باید به بی طرفی فعالیت های صحی احترام قایل شوند. سازمان صحی جهان متعهد است تا سکتور صحت افغانستان را در راستای تطبیق واکسین پولیو و محو این ویروس همکاری نماید.

همچنان بانو اَلیس اَکنگا معاون نماینده یونسیف در افغانستان بر همکاری این اداره در تطبیق واکسین پولیو در افغانستان تاکید نموده اضافه کرد که با راه اندازی این کمپاین پولیو نه تنها اطفال را در مقابل مرض پولیو واکسین می کنند بلکه برای تقویت معافیت بدن آنها ویتامین A نیز به آنها داده می شود.

در حال حاضر، افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری است که سرایت پولیو در آن موجود است.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۵:۲۴
Background image

وزیر صحت عامه با مسوولین کشور مالیزیا دیدار کرد

محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان، در دفتر کارش با رئیس آسیای مرکزی و جنوبی خانم شازلینا زین العابدین و آقای راملان عبدالملک مشاور دفتر نخست وزیر وزارت امور. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۵:۱۴
Background image

کار اعمار شفاخانه ۲۴۰ بستر ولایتی سمنگان آغاز شد

کار اعمار این تعمیر به اثر سعی وتلاش رهبری وزارت صحت‌عامه و حکم مقام محترم ریاست الوزراء و مقام ولایت سمنگان صورت گرفته است.

بعد از درخواست ریاست صحت‌عامه ولایت سمنگان به خاطر ارتقاء. . .

BACK TO NEWS