از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خود کشی گرامی داشت به عمل آمد

Panah_moph
پنجشنبه ۱۳۹۸/۷/۱۸ - ۱۵:۳
از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خود کشی گرامی داشت به عمل آمد

وزارت صحت‌عامۀ جمهوری اسلامی افغانستان از روز جهانی صحت روانی و وقایه از خودکشی در نشستی گرامی‌داشت به عمل آورد.
هدف گرامی‌داشت از این روز بلند بردن آگاهی مردم نسبت به علایم بیماری روانی، چگونگی مبارزه با عوامل بیماری روانی و تجدید تعهد نهادهای مسؤول برای مبارزه با این پدیده می‌باشد.
داکتر فدامحمد، پیکان معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، در این نشست گفت:« سروی ملی صحت روانی که به 2018 در 16 ولایت، بالای 12666 تن صورت گرفت، نشان می‌دهد که از هر دو افغان یکی آن از فشارهای روانی رنچ می‌برد و 20 درصد به خاطر فشارهای روانی از ایفای نقش در زندگی روزمره‌اش نارسایی پیدا نموده‌ است
معین عرضۀ خدمات صحی علاوه نمود: وزارت صحت‌عامه از سال 2004 به این ‌طرف فعالیت‌های چون: انکشاف استراتیژی ملی وقایه از خودکشی برای سال‌های 2018الی2023 ارتقای استراتیژی ملی صحت روانی برای سال‌های 2019الی2023 تجدید و تصویب مقرره 1987 توسط وزارت صحت‌عامه تصویب و به مرحله تطبیق گذاشته شده است.
در همین حال آقای محمد علی اخلاقی نمایندۀ مردم در پارلمان، در مورد بیماری‌های روانی و وقایه از خود کشی می‌گوید:« گرامی‌داشت از این روز نمایانگر تعهد وزارت صحت‌عامه، در راستای مبارزه با بیماری افسردگی و وقایه از خودکشی می‌باشد که در این راستا کارهای لازم صورت گرفته و هنوز هم نیاز است تا کارهای بیشتر به سطح ملی در این زمینه صورت گیرد
هم‌چنان آقای ستیفن لوک (Mr,Stefan Lock ) نمایندۀ اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید:« اتحادیه اروپا از سال 2003 به این سو بخش صحت روانی وزارت صحت‌عامه را کمک مالی و تخنیکی نموده که در این میان می توان از راه اندازی سروی ملی صحت روانی در سال 2018، آموزش 500 تن مشاوران روانی -اجتماعی و آموزش‌های دراز مدت و کوتاه مدت برای داکتران، نرس‌ها و قابله‌ها را می توان نام برد»
ادغام خدمات صحت روانی در مراقبت‌های صحی اساسی و شفاخانه‌ای، آموزش هزار تن از داکتران و نرس ها، در بخش صحت روانی و آ موزش بیش از 850 تن مشاور روانی –اجتماعی که از این میان 425 تن از آنان عملا در سیستم صحی کار می‌کنند نیز از جمله دست آورد های دیگر وزارت صحت‌عامه در این راستا می‌باشد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۴۵
Background image

برنامه آموزشی سه روزه در بخش های مختلف کامپیوتری برای مسئولین و کارمندان اداری ریاست شفاخانه های مرکز راه اندازی شد

هدف از برگذاری این دوره آموزشی افزایش ظرفیت کارکنان اداری سکتور صحت کشور بود که به این منظور ریاست ارتقاء ظرفیت وانکشاف اداره وزارت صحت‌عامه با همکاری تخنیکی ریاست تکنالوژی معلوماتی این. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ - ۱۲:۱۶
Background image

محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه در نشستی که ازطریق آنلاین راه اندازی شد با رییسان صحت‌عامه ولایت های ننگرهار، لغمان و کنر صحبت نمود

در این نشست که مولوی عبدالولی حقانی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه نیز حضور داشت رییسان صحت‌عامه ولایات متذکره مشکلات و پیشنهادات ادارات خود را با رهبری وزارت صحت‌عامه شریک نموده و. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۷ - ۱۳:۱۱
Background image

ریاست پالیسی وپلان وزارت صحت‌عامه به خاطر برنامه ریفورم شفاخانه جمهوریت تشکیل جلسه داد

در این نشست داکترمیرویس احمدزی، رییس عمومی پالیسی و پلان  وزارت صحت‌عامه و رییس کمیته ایجاد شده برای تنظیم و بهبود امور صحی شفاخانه جمهوریت، داکتر امیل وردک و مسوولان مربوطه این شفاخانه. . .

BACK TO NEWS