برای نخستین بار لابراتوار تشخیص پولیو (فلج اطفال) در افغانستان افتتاح و به بهره برداری سپرده شد

rasooli_admin
شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۳:۴۲
POLIO

محترم داکتر قلندر عباد، وزیر صحت‌ عامه امارت اسلامی افغانستان، مولوي محمد اسحق صاحبزاده، معین مالی و اداری، داکتر عبدالقدوس بریالی، رئيس مرکز عملیاتی محو پولیو وزارت صحت عامه و داکتر حمید جعفری، رئیس حوزه ای کشورهای مدیترانه ( EMRO WHO ) در نشستی لابراتوار تشخیص پولیو ( فلج اطفال ) را در تعمیر لابراتوار های مرکزی کشور افتتاح و به بهره برداری سپردند.

وزیر صحت‌ عامه، محترم داکتر قلندر عباد در نشستی که به این مناسبت راه اندازی شده بود گفت: “جای خوشی است که ما امروز شاهد افتتاح یک لابراتوار تشخیص پولیو (فلج اطفال) در افغانستان هستیم که برای اولین بار ایجاد شده است، این خود یکی از جمله تعهدات رهبری امارت اسلامی و وزارت صحت ‌عامه است؛ تا خدمات معیاری را برای هموطنان مان در سراسر کشور عرضه نمائیم.”

علاوه بر آن محترم داکتر قلندر عباد از تلاش های وزارت صحت ‌عامه برای از بین بردن ویروس پولیو در افغانستان گفت: “هدف ما این است؛ تا در سال 2024 پولیو را در افغانستان محو نمائیم که تلاش های ما در این راستا با سایر کشور های جهان ادامه دارد.”

محترم وزیر صحت‌ عامه اضافه نمود، با آمدن امارت اسلامی در افغانستان تغیراتی زیادی در سکتور صحی کشور از جمله بهبود در ارایه خدمات صحی ابتدایی، خدمات ثانوی، خدمات ثالثی و کاهش واقعات پولیو نسبت به سال های گذشته بوجود آمده است و تلاش های بیشتر در این راستا ادامه دارد.

در ادامه محترم داکتر قلندر عباد وزیر صحت‌ عامه از ایجاد شفاخانه های بیشتر در بخش تداوی امراض سرطانی، تداوی بیماران قلبی، ایجاد شفاخانه های معیاری و کمپلکس در مرکز و ولایات، ارتقاء ظرفیت کارمندان صحی و گسترش ارایه خدمات صحی به سطح ولسوالی‌ها و قریه جات کشور به اشتراک کننده گان خبرداد.

از سوی‌ هم داکتر حمید جعفری، رئیس حوزه ای کشورهای مدیترانه (EMRO WHO) ایجاد این مرکز را برای تشخیص و محو پولیو در افغانستان یک دستاورد مهم دانسته و از ادامه همکاری های بیشتر این حوزه با سکتور صحی افغانستان در آینده نیز خبر داد.

همچنان داکتر احمد ناصر حنفی رئیس تشخیصیه لابراتوار های مرکزی وزارت صحت ‌عامه گفت: “این مرکز با تلاش های رهبری وزارت صحت ‌عامه، همکاران بین المللی و متخصصین مسلکی ایجاد شده است که با فعال شدن آن می توان بیماران را در داخل کشور تشخیص نمود.”

قابل تذکر است که این نخستین لابراتوار تشخیص پولیو (فلج اطفال) در کشور است که با حمایت شبکه بین المللی لابرتوار های پولیو، سازمان صحی جهان ( EMR WHO ) و وزارت صحت‌ عامه ایجاد گردیده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۵/۴ - ۱۳:۵۹
Background image

معین پالیسی وانکشاف صحت با سرطبیب قول اردوی هوایی وزارت دفاع دیدار کرد

محترم داکتر محمد حسن غیاثی معین پالیسی وانکشاف صحت وزارت صحت‌عامه، در نشستی با داکترعبدالغنی متقی سرطبیب قول اردوی هوایی وزارت دفاع به خاطر رسیده گی به وضعیت صحی بیماران در واقعات عاجل. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۵/۳ - ۱۵:۳۹
Background image

محترم مولوی نور جلال جلالی وزیر صحت‌عامه، در سفرش به کشور قطر با خانم لوء لوء الخاطر وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد

در این دیدار که محترم وزیر صحت‌عامه کشور را داکتر محمد نعیم وردگ سفیر امارت اسلامی در کشور قطرهمراهی می‌کرد، در مورد تقویت سیستم صحی افغانستان، راه های کمک نهاد های بین المللی به مردم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۵/۳ - ۱۳:۴۲
Background image

در یک ماه گذشته چهل و هشت عملیات بزرگ در شفاخانهDH ولسوالی رُخه ولایت پنجشیر اجرا شده است

داکتر شمس الحق سروری مسؤول شفاخانه چهل بستر ولسوالی رُخه ولایت پنجشیر گفت: در ماه سرطان سال روان چهل و هشت عملیات بزرگ مختلف در شفاخانه  DH ولسوالی رُخه توسط کارمندان صحی این شفاخانه. . .

BACK TO NEWS