از روز جهانی فارمسست گرامی داشت به‌عمل آمد

Panah_moph
چهارشنبه ۱۳۹۸/۷/۳ - ۱۶:۳۲
از روز جهانی فارمسست گرامی داشت به‌عمل آمد

وزارت صحت‌عامۀ جمهوری اسلامی افغانستان، از روز جهانی فارمسست با شعار " ادویه مصون و مؤثر برای همه" در تالار این وزارت گرامی داشت به عمل آورد.
هدف تجلیل از روز جهانی فارمسست، قدردانی از این رشته مهم و حیاتی و تجدید تعهد در راستای بهبود خدمات دوایی و محصولات طبی در کشور است.
داکتر فدامحمد، پیکان معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، نقش فارمسستان را در سکتور صحت مهم و ارزنده عنوان نمود و افزود:" در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف صحت از جمله فارمسی صورت گرفته است. کاهش مرگ‌ومیر، صحت یابی مردم، پیشرفت تکنالوژی و نجات جان صدها ملیون انسان در جهان از کارکردهای فارمسستان می‌باشد."
داکتر پیکان علاوه نمود: وزارت صحت عامه برای بهبود وضعیت فارمسی در کشور حدود سه هزار فارمسست و بیشتر از دو هزار تکنیشن را تربیه نموده است که این رقم هنوز بسنده نبوده و ما در تلاش افزایش کارکنان صحی در این بخش های استیم.
هم‌چنان عبدالخلیل خاکزاد رییس تصدی فارمسی وزارت صحت‌عامه، در این نشست گفت: " فارمسی یک رکن اساسی نظام صحت و خدمات دوایی بوده، که بخشی از خدمات صحی را تشکیل می‌دهد و از آن جایی که دوا مهم‌ترین فکتور دوره تداوی بوده، قسمت بزرگی از هزینه سیستم صحی را دربر می‌گیرد و باید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد."
قابل یاد آوری است که سالانه حدود 2.9 بیلیون دالر در بخش صحت به مصرف می‌رسد که از این میان 4 .19 فیصد آن‌را تمویل کنند گان خارجی 1. 5 فیصد آنرا حکومت و 5. 75 فیصد آن از جیب مردم به مصرف می‌رسد که ازجمع این مصارف 25 الی 30 فیصد آن‌را بخش دوا تشکیل می دهد.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۵:۲۴
Background image

وزیر صحت عامه با مسوولین کشور مالیزیا دیدار کرد

محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان، در دفتر کارش با رئیس آسیای مرکزی و جنوبی خانم شازلینا زین العابدین و آقای راملان عبدالملک مشاور دفتر نخست وزیر وزارت امور. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۵:۱۴
Background image

کار اعمار شفاخانه ۲۴۰ بستر ولایتی سمنگان آغاز شد

کار اعمار این تعمیر به اثر سعی وتلاش رهبری وزارت صحت‌عامه و حکم مقام محترم ریاست الوزراء و مقام ولایت سمنگان صورت گرفته است.

بعد از درخواست ریاست صحت‌عامه ولایت سمنگان به خاطر ارتقاء. . .

BACK TO NEWS