پرسش های معمول در مورد ویروس کرونا

  • کرونا ویروس 2019 چیست؟

کرونا ویروس 2019 (2019-nCoV) یک ویروس جدید است که باعث مریضی تنفسی نزد افراد میگردد و قابلیت  انتقال از یک شخص به شخص دیگر را دارد. این ویروس نخستین بار در شهر واهان چین تثبیت گردید.

  • آیا ممکن است مردم در افغانستان مصاب به کرونا گردند؟

کرونا ویروس قابلیت انتقال از یک شخص به شخص دیگر را دارد، اما شدت انتقال آن تا هنوز معلوم نیست. در حال حاضر این ویروس در افغانستان انتشار نکرده و چانس این که شخصی در افغانستان مصاب گردد بسیار کم است. حالا خطر مصابیت به کرونا برای مردم چین و اشخاص که به چین سفر کرده یا می کنند زیاد است. وزارت صحت عامه بطور دقیق حالات را نظارت می نماید.

  • آیا تا حال کدام واقعه کرونا ویروس در افغانستان ثبت شده است؟

نخیر، تا حالا هیچ واقعه مثبت و مشکوک در افغانستان ثبت نشده است. سرویلانس این مرض فعال است و پیشرفت نظارت و سرویلانس ویروس مذکور را همه روزه از طریق ویب سایت وزارت صحت عامه (moph.gov.af) دیده می توانید.

  • کرونا ویروس چگونه انتشار میکند؟

این ویروس برای بار اول از منبع حیوانی به انسان انتقال نمود ، اما حالا به نظر می رسد که از یک شخص به شخص دیگر انتقال می کند. مهم این است که بعضی ویروس ها قابلیت انتشار سریع دارند(مانند سرخکان) و بعضی دیگر قابلیت انتشار شان کم است. تا حال واضح نیست کرونا ویروس میان مردم به کدام میزان و شدت انتشار کرده می تواند. وزارت صحت عامه بطور دوامدار در مورد طرق انتشار و وقایه کرونا برایتان معلومات میدهد.

  • علایم مرض کرونا چیست؟

مریضان مصاب به کرونا از مشکلات متوسط و شدید تنفسی شکایت داشته و علایم ذیل را دارند:

  1. تب
  2. سرفه
  3. نفس تنگی
  • عواقب ناگوارو شدید کرونا ویروس چیست؟

در اکثریت مریضان علایم مصابیت در هر دو طرف شش های شان دیده شده است.

  • چگونه می توانم خودم را در مقابل کرونا محافظت نمایم؟

تا حالا این ویروس در افغانستان انتشار ننموده است، اما بهترین راه برای محافظت در مقابل این ویرس محافظت خود از مواجع شدن به این ویروس است.

با مراعت نمودن  این نکات می شود خود را در مقابل امراض تنفسی، به شمول ویروس کرونا، محافظت نمایید:

  1. از تماس نزدیک با افراد مریض خودداری نمایید
  2. با دستان ناشسته به چشم، دهن و بنیی تان دست نزنید.
  3. همیشه دستان تان را با استفاده از صابون بشویید

جهت پیشگیری از انتشار مرض برای دیگران، زمانی که مریض هستید نکات ذیل را مراعات نمایید:

  1. اگر مریض هستید خانه بمانید.
  2. هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفده نمایید، و دستمال را در ذباله دانی بیندازید
  3. ساحات و وسایل را که دست می زنید دوباره با مایع شوینده پاک نمایید.
  • در صورتی که به چین سفر نموده ام و احساس مریضی می کنم چه باید کنم؟

اگر شما در 14 روز اخیر به چین سفر نموده اید و احساس مریضی (سرفه،تب و مشکلات تنفسی)  دارید. جهت اخذ خدمات صحی باید با شماره 166 تماس گرفته در مورد تاریخچه سفر تان به چین و مریضی تان بگویید. و یا همکاران وزارت صحت عامه در حین ورود تان به کشور یک ورق معلوماتی را داده است که شماره تیلیفون اشخاص مسؤل در آن درج است، می توانید مستقیم با آن شماره ها تماس بگیرید. وزارت صحت عامه زمینه مراقبت از شما را بدون این که شخص دیگر در معرض خطر قرار بگیرد را مساعد می سازد. هنگام مریضی از تماس با اشخاص دیگر جلوگیری نموده، بیرون نروید و سفرتان را به تعویق بیاندازید و از انتشار مرض به دیگران پیشگری نمایید.

  • آیا برای کرونا واکسین موجود است؟

نخیر، تا حالا جهت محافظت از ویروس کرونا کدام واکسین ساخته نشده است. تنها راه محافظت در مقابل کرونا ویروس جلوگیری از تماس با ویروس است.

  • آیا برای تداوی کرونا دوا موجود است؟

برای تداوی کرونا ویروس دوا مشخص ضد ویروسی موجود نیست، برای اشخاص مبتلا به کرونا جهت تداوی اعراض شان دوا تجویز می شود.

  • آیا در کدام کشوری تداوی ویروس کرونا موجود است تا به آن جا برویم؟

نخیر، تداوی مرض در تمام جهان یک سان است، یعنی اعراض و مشکلات ناشی از مرض تداوی می شود. مریضان مشکوک به ویروس کرونا نباید به هیچ جایی سفر کنند، فقط با کارمندان صحت عامه در تماس شوند و به اساس رهنمود آنان عمل کنند.

  • آیا برای رفتن به چین یا سفر به جای دیگری مانعه وجود دارد؟

نخیر، تا حال برای سفر کدام مانعه وجود ندارد. اما توصیه وزارت صحت عامه این است که تا اوضاع کاملاً تحت کنترول نیامده است از سفر به چین خودداری کنید. هم چنان در صورت سفر به جای دیگری نکات وقایوی را که در بالا ذکر شده است جدی مرعات کنید.