از روز جهانی مبارزه با بیماری دیابت (شکر) تجلیل به عمل آمد

Panah_moph
یکشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۵ - ۱۶:۴
از روز جهانی مبارزه با بیماری دیابت (شکر) تجلیل به عمل آمد

وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان، امروز از روز جهانی دیابت به منظور بلند بردن سطح آگاهی مردم در پیوند به اعراض و علایم این بیماری تجلیل به عمل آورد.

داکتر عبدالقدیر قدیر سرپرست معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه، از افزایش سطح بیماری دیابت ابراز نگرانی نموده و آن را یک چالش جدی صحی عنوان کرد.

داکتر قدیر بیماری دیابت را هشتمن علت مرگ و میر در جهان دانسته گفت که سالانه حدود 422 ملیون تن به این بیماری مبتلا می‌شوند که از این میان 1 اعشاریه 6 ملیون تن جان خود را از دست می‌دهند.

او هم‌چنان گفت که عدم فعالیت فزیکی، تغذیه ناسالم، استفاده از دخانیات و عدم آگاهی مردم در رابطه به اعراض و علایم این بیماری از عوامل مهم گسترش بیماری شکر به شما می‌ورد.

داکتر تقدیر از راه اندازی برنامه های آگاهی دهی در پیوند به پیش‌گیری از این بیماری یاد آوری نموده تصریح کرد که وازرت صحت عامه به سلسله راه اندازی برنام های آگاهی دهی، قرار است روند این برنامه را تقویت بخشد تا سطح آگاهی مردم در رابطه به اعراض و علایم این بیماری افزایش یابد.

سرپرست معینیت مالی و اداری، بر نقش نرس‌ها در جهت کنترل این بیماری تاکید نموده اشاره کرد که در حال حاضر نیم از کارمندان صحی را در جهان نرس‌ها تشکیل می‌دهد.

از سوی هم، داکتر پیتر نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، افزایش سطح آگاهی مردم را در راستای پیش‌گیری از بیماری شکر مهم دانسته گفت که این سازمان متعهد است تا وزارت صحت عامه افغانستان را در تطبیق برنامه های کنترل پیش‌گیری از بیماری شکر همکاری نماید.

داکتر پیتر، نقش حکومت و شرکای صحی ملی و بین المللی را در کنترل این بیماری مهم خوانده از تمام نهادهای مسوول خواست تا در امر کنترل و کاهش این بیماری بیشتر تلاش نمایند.

در همین حال، داکتر احمد کامران صالح زاده نماینده انجمن ملی دیابت، از افزایش بیماری شکر در سال های آینده به سطح جهان ابراز نگرانی نموده می‌گوید که بیماری شکر یکی از عوامل مهم معیوبیت به شمار می‌رود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۴ - ۱۲:۵
Background image

نشست به خاطر ریفورم شفاخانه جمهوریت

محترم مولوی نورجلال جلالی وزیر صحت‌عامه، به خاطر برنامه ریفورم ( اصلاح ) کار شفاخانه جمهوریت با هیأت و اعضای کمیته تخصصی به ریاست محترم مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۲ - ۱۳:۳۴
Background image

 معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه با مسوولان و کارمندان صحی شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی دیدار کرد

در این دیدار دستاورد ها و‌ چالش های صحی موجود در این شفاخانه مورد بحث قرار گرفته و مسوولان خواهان حل چالش های این شفاخانه از سوی رهبری وزارت صحت عامه گردیدند.

محترم معین عرضه خدمات صحی. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۲ - ۱۳:۳۳
Background image

یک مرکز صحی از طرف وزارت صحت عامه، در ولسوالی چهار بولک ولایت بلخ افتتاح و به بهره برداری سپرده شد

در مراسم افتتاح این مرکز صحی،  محترم مولوی عبدالولی حقانی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، اشتراک نموده و  از افتتاح این مرکز صحی ابراز خرسندی نمود و ایجاد این مرکز را به خاطر رسیده. . .

BACK TO NEWS